Warszawa, ul. Inżynierska 3

W DRUGIM PODWÓRKU


kontakt:

MENADŻER: MARIUSZ, mariusz@senpszczoly.pl / 791 311 060

WYDARZENIA KULTURALNE/PR - BARTEK, kultura@senpszczoly.pl / 798 992 922

REZERWACJE, BAR, ZGUBY – PIOTREK, bar@senpszczoly.pl / 530 360 060

prosimy dzwonić po południu





piątek, 29 stycznia 2010

NA PRADZE JEST JAZZ: Mateusz Walerian i Bracia Oleś w trio


Mateusz Walerian - saxofon
Marcin Oleś – bass
Bartłomiej Brat Oleś – bębny

bilet 10 zł

Mateusz Walerian - saksofonista, kompozytor. Od 6 roku życia grał na fortepianie. Obok saksofonu, który jest jego głównym instrumentem, korzysta
z szerokiej palety innych instrumentów - klarnetu, fletu czy klarnetu basowego, kreując szerokie spektrum kolorystyczne realizowanych projektów. Jego muzyka jest silnie osadzona w stylistyce jazzowego mainstream’u w okolicach hard bop’u (hard free bop) z ukłonem w stronę awangardowej muzyki atonalnej. Znamienny rys na jego twórczości odcisnęły muzyka klasyczna, klasyka jazzowa oraz muzyka etniczna m.in. z Japonii czy Indii.
W zróżnicowanych projektach współpracuje z muzykami reprezentującymi różne nurty muzyczne; jazz, muzykę klasyczną, współczesną, muzykę etniczną, awangardową muzykę improwizowaną, muzykę elektroniczną.
Mateusz Walerian jest autorem wielu projektów muzycznych z udziałem topowych muzyków europejskich: Mateusz Walerian Trio (z braćmi Oleś uważanych za największy fenomen i najlepszą sekcję rytmiczną w historii polskiego jazzu oraz jedną z najlepszych sekcji sceny światowej), Blackadmin - inspirowane późną twórczością Johna Coltrane’a oraz muzyką Richarda Davida James’a elektroniczne duo saksofonu i perkusji, czy trio Sainthunter, z udziałem topowych muzyków sceny amerykańskiej.
Mateusz Walerian jest również autorem spotykającego się ze znakomitymi recenzjami światowej krytyki TRIO ZEN, oscylującego pomiędzy free jazzem i kameralistyką współczesną tria saksofonu, harfy i wiolonczeli oraz projektu ENSO - ekskluzywnego, akustycznego składu z udziałem światowej renomy altowiolisty - Mieczysława Litwińskiego, projektu którego muzyka powstaje na bazie inspiracji kulturą Dalekiego i Bliskiego Wschodu,
z przeważającym elementem improwizacji otwartej, będącej mieszanką wpływu jazzu lat `60 oraz muzyki klasycznej z przełomu XIX i XX wieku. Koncertował na prestiżowych festiwalach w Polsce, oraz Słowacji, Czechach, Niemczech, Holandii, Belgii, Austrii, Szwajcarii i Egipcie.

Marcin Oleś - wybitny polski kontrabasista, kompozytor, jazzman, autor muzyki teatralnej i filmowej. W dorobku ma wiele znaczących płyt i wyróżnień, współpracuje z znakomitymi muzykami z całego świata (niemiecki klarnecista Theo Jorgensmann, amerykański wiolonczelistę Erik Friedlander, francuski trębacz Jean-Luc Cappozzo, niemiecki wibrafonista Christopher Dell, amerykański saksofonista David Murray0. Zaliczany jest do niewielkiej grupy wirtuozów, którzy biegle opanowali techniki niezbędne w wykonawstwie współczesnej wirtuozowskiej muzyki improwizowanej, ze szczególnym naciskiem na arcytrudną dla kontrabasu technikę grania w wysokich pozycjach/rejestrach instrumentu.
Jako kompozytor koncentruje się głównie na utworach na kontrabas solo lub kontrabas z instrumentem towarzyszącym, w tym klarnet, wiolonczela, instrumenty perkusyjne.
Współpracował z Teatrem Narodowym w Warszawie, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Teatrem Współczesnym we Wrocławiu, Teatrem Słowackiego w Krakowie, Teatrem Telewizji. Jest autorem muzyki do filmów Izabeli Plucińskiej i Tomasza Drozdowicza.
Wespół z bratem perkusistą i kompozytorem Bartłomiejem uważany jest powszechnie za jednego z najważniejszych polskich muzyków jazzowych,
a recenzent Dziennika napisał o nich, iż to bracia Oleś są największym skarbem polskiego jazzu.

Bartłomiej Oleś - Jeden z najbardziej kreatywnych i oryginalnych polskich perkusistów jazzowych, kompozytor, autor muzyki teatralnej i filmowej, producent muzyczny. Wstępował z wieloma jazzowymi sławami: Kenny Wernerem, Davidem Murray'em, Chrisem Speedem, Erikiem Friedlanderem, Herbem Robertsonem czy Williamem Parkerem. Wspólnie z bratem, kontrabasistą Marcinem Olesiem, prowadzi formację OleśDuo; z niemieckim klarnecistą Theo Jörgensmannem.
Studiował repertuar klasyczny grając na marimbie, ksylofonie, wibrafonie, kotłach i werblu. Oprócz muzyki klasycznej studiował grę wielkich mistrzów perkusji jak Elvin Jones, Max Roach, Art Blakey, Tony Williams, Vinnie Colaiuta, Steve Gadd i inni.
W 2002 zrealizował wspólnie z Erą Jazzu międzynarodowy projekt, wykraczający poza ramy jazzu. Contemporary Quintet jest oparty na utworach polskich kompozytorów muzyki współczesnej Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Płytę Contemporary Quartet plays... wybrano albumem roku 2002.
W roku 2003 wspólnie z bratem i niemieckim wirtuozem klarnetu Theo Jörgensmannem założył działającą do dziś formację Oleś/Jörgensmann/Oleś. Oprócz kompozycji jazzowych tworzonych na potrzeby kolejnych projektów, BBO jest także autorem muzyki do sztuk teatralnych m.in. William’a Shakespeare'a Miarki za miarkę oraz Otella; Henrika Ibsena Nory; jednoaktówek Yukio Mishimy, Andrew Bovell’a Nie do Pary, filmu fabularnego Futro, oraz filmów animowanych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Obserwatorzy